ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - Chci být sám sebou
Charakteristika vzdělávacího programu
Filozofie a hlavní cíle vzdělávacího programu
Samotný název ŠVP PV naší mateřské školy ,,Chci být sám sebou“ naznačuje, že se chceme zaměřovat na rozvoj osobnosti dítěte. Naše vize a filozofie vycházejí z impulzů humanistické psychologie, která vyjadřuje přesvědčení, že určující impulz našeho života-být osobností, stát se sám sebou-vyvěrá primárně z našeho svobodného rozhodnutí. Vývoj a osud tohoto impulzu se z velké části rozhoduje v dětství.
Podstatou našeho výchovného záměru je, aby si každé dítě uvědomovalo, že má svoji velkou hodnotu a nenahraditelné místo ve společnosti. Umožňujeme každému dítěti v něčem vyniknout a zažít pocit úspěchu.
Výchovu a vzdělávání chceme směřovat k podpoře základů určitých integrovaných osobnostních kvalit a vlastností, které se jeví jako podstatné vzhledem k obecným charakteristikám postmoderní doby i ke specifickým problémům české společnosti. K těmto kvalitám patří výchova k hledání smyslu života, orientace ve světě, pozitivní postoj k životu, výchova ke svobodě a odpovědnosti, výchova charakteru a zaměření osobnosti, adekvátní sebereflexe a citovost a citlivost. Směřování k těmto kvalitám je proces často celoživotní, ale základy se tvoří již v raném věku.
V naší práci a jejím plánování se snažíme dodržovat zásady, které se prolínají mnoha činnostmi a podporují rozvoj uvedených osobnostních kvalit.
- Umožňujeme přímý prožitek v různých situacích
- Zprostředkováváme poznatky ze všech oblastí lidského života
- Snažíme se rozvíjet u dětí tvořivost a hledání různých cest řešení problémů
- Podporujeme zdravý životní styl
- Snažíme se dětem pomáhat v orientaci ve vlastních citech a jejich zvládání
- Snažíme se rozvíjet u dětí zdravé sebevědomí
- Umožňujeme dětem svobodnou volbu činnosti a zároveň přebírání odpovědnosti za vlastní jednání
- Směřujeme ke kooperativnímu jednání namísto soutěživosti
- Vedeme děti k toleranci, vzájemné úctě a respektu k ostatním lidem a skupinám
- Pomáháme dětem v přebírání různých sociálních rolí
Nejdůležitějším cílem naší školy je, aby k nám děti chodily rády, cítily se tu bezpečně a byly tu spokojené. Chceme dětem umožnit „prožití okamžiku“ a dát „čas na rozhlédnutí kolem sebe a zastavení u detailu“, navzdory dobovým trendům, které často vedou k přesycení, nadměrnému zatěžování dětí a jejich stresování.
Základními dokumenty, kterými se řídíme, jsou Úmluva o právech dítěte, Školský zákon, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a různé metodické materiály.
Všechny další cíle vycházejí z PVP PV a jsou s ním v souladu.
Hlavní metody a formy naší práce
Při volbě forem a metod výchovně-vzdělávací práce respektujeme tyto hlavní principy:
- Rozvoj dítěte-vytváříme vhodné prostředí pro individuální pokrok každého dítěte vzhledem k jeho dispozicím a předpokladům
- Subjekt-objektové pojetí dítěte-dítě má svůj vlastní vnitřní svět, prožívání a individualitu
- Činnost-změny se odehrávají v procesu, činnosti, za pomoci zážitku
Mezi hlavní metody a formy naší práce patří:
- Volná hra-spontánní činnost dětí, dítě si volí hru samo
- Didaktické hry-hry s pravidly, které vyžadují průběžné řízení
- Řízené činnosti-hudební, výtvarné, pohybové
- Komunikační kruh-děti mají možnost hovořit o svých zážitcích, pocitech, nápadech na činnost, názorech, řeší různé situace a problémy
- Párové učení-spolupráce ve dvojicích
- Skupinová práce-učení v rámci menší skupiny, děti se zde učí spolupracovat, pomáhat si a společně směřovat k cíli
- Prožitkové učení-osvojování poznatků formou přímého prožitku
- Situační učení-učení v přirozených i navozených situacích
- Sociální učení-přebírání rolí, nápodoba, poskytování pozitivních vzorů
- Opakovací chvilky
- Společné akce-kulturní akce, výlety
- Oslavy
- Společné akce s rodiči
K organizaci činností využíváme nejen naše třídy, ale také možností, které nám poskytuje okolí mateřské školy, především školní zahrada, přírodní prostředí parku Podvinní a blízké divadlo Gong.
Obsah vzdělávání
Obsah vzdělávání je v souladu s RVP PV uspořádán do integrovaných bloků. Témata integrovaných bloků, jejich vzdělávací cíle, okruhy nabízených činností a očekávané výstupy vycházejí z okruhů daných RVP PV.
Integrované bloky
Integrované bloky, se kterými pracujeme, vycházejí z pravidelného střídání ročních období a přirozených změn v přírodě kolem nás. Děti mají možnost vycházet z poznatků a zážitků spojených s každodenní zkušeností ze změn v přírodním prostředí, jehož jsou součástí. Vycházíme z toho, že vývoj a utváření osobnosti probíhá v rámci prostředí, ve kterém probíhá, přírodního i kulturního.
Integrované bloky
Barevný podzim Paní Zima Rozkvetlé jaro Veselé léto
umožňují širokou škálu volby podtémat a dávají prostor k fantazii jednotlivých pedagogů.
Průběžně také zařazujeme témata, která se týkají správného společenského chování ve společenských situacích přiměřených věku a zkušenostem dětí, protože v posledních letech sledujeme v této oblasti u dětí klesající úroveň základních pravidel chování. Témata čerpáme z knihy Ladislava Špačka „Dědečku, vyprávěj“, která obsahuje příběhy, které jsou zaměřeny na ohleduplnost, obětavost, lásku ke světu. Jednotlivá témata máme rozpracována na třídní úrovni a jsou součástí třídních plánů.
V rámci třídních vzdělávacích programů zařazujeme témata protidrogové prevence.
Do zdravotně preventivních aktivit se snažíme zařazovat prvky jógy.
Názvy integrovaných bloků, cíle a jejich obsah
Barevný podzim
Témata:
- Vítáme vás ve školce
- Poznáváme školku
- Zvykáme si na školku
- Školka nás baví
- Máme rádi ovoce a zeleninu
- Chodíme rádi do lesa
- Foukej, foukej větříčku
- Co dělá pan Podzim
- Vím, jak vypadám
- Co dokáže lidské tělo
- Jak jsem šikovný
Cíle:
- Harmonický rozvoj dítěte
- Zjištění znalostí a dovedností dětí
- Seznámení s prostředím mateřské školy
- Adaptace na prostředí mateřské školy nebo nové třídy
- Získávání nových poznatků a dovedností
- Seznamování s podzimním počasím, přípravou přírody na zimu, podzimními plody
- Poznáváme jehličnaté a listnaté stromy, keře a jejich plody
- Poznání a pojmenování částí těla
- Prozkoumání možností lidského těla
- Rozvíjení získaných dovedností
- Posilování logického myšlení
Vzdělávací nabídka
-
- Rozvíjení komunikačních dovedností
- Prověřování verbálních dovedností
- Souvislé vyjadřování-popis obrázku, rozhovor
- Seznámení se třídou, orientace v ní
- Poznávání nových kamarádů, seznámení s jejich jmény, se značkou a se jmény učitelek
- Upevňování pravidel chování k druhému
- Pravidla chování ve spol. skupině
- Vytváření pocitu bezpečí
- Prověřování dovedností dětí-pěvecké, verbální, malířské
- Vytváření příjemného klimatu ve třídě
- Orientace v řádu MŠ
- Řešení problémů a problémových situací
- Rytmizace slov
- Vzájemná poloha dvou předmětů s využitím předložek
- Překládání papíru
- Seznamování s dalším prostředím MŠ-kuchyň, ostatní třídy
- Dodržování hygienických návyků
- Sebeobsluha
- Vytváření a upevňování pravidel chování v MŠ, včetně pravidel bezpečnosti
- Dodržování základních pravidel zdvořilosti-pozdravit, požádat, poděkovat
- Vyjádření pocitů a prožitků uměleckými prostředky-verbálně, hudbou, pohybem, výtvarně, dramaticky
- Vytváření nejbližšího okolí- úklid, umístění hraček, výzdoba třídy a šatny
- Poznávání a pojmenování předmětů kolem nás
- Rozvíjení sluchového vnímání
- Kresba lidské postavy
- Pojmenování předmětů denní potřeby, rozšiřování znalostí o nich
- Správné používání pomůcek
- Rozvíjení jemné motoriky-mačkání papíru, navlékání korálků, grafomotorické cviky
- Rozvíjení fantazie při výtvarných činnostech
- Pozorování charakteristických znaků podzimu, změn v přírodě
- Pozorování barevných proměn listů
- Procvičování znalosti barev
- Pojmenování ovocných stromů a jejich plodů
- Rozšiřování poznatků o sklizni ovoce a zeleniny
- Rozlišování pojmů ovoce x zelenina
- Poznávání ovoce a zeleniny podle hmatu, chuti, vůně
- Poznávání rozdílu mezi listnatými a jehličnatými stromy
- Pojmenování některých plodů lesních stromů a keřů
- Správné chování v přírodě, ochrana životního prostředí
- Sběr přírodnin, tvořivé činnosti s přírodninami
- Pozorování změn počasí na podzim
- Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví vzhledem k počasí
- Třídění, řazení a porovnávání předmětů podle tvaru, barvy, velikosti
- Tanec v souladu s hudbou a zpěvem
- Pohybové vyjádření písně nebo reprodukované hudby-i klasické
- Osvojování číselné řady do 6
- Stříhání předkreslených tvarů
- Malování podle vlastních představ
- Vytrhávání papíru, nalepování
- Vytváření skupin podle druhu, předem určené vlastnosti
- Zdolávání překážek-překračování, přeskoky, lezení, podlézání, přelézání
- Skupinový a samostatný zpěv
- Chytání míče obouruč
- Pojmenování částí těla
- Pojmenování základních geometrických tvarů, činnosti s nimi
- Poslech veršovaných pohádek
- Dramatizace pohádek
Paní Zima
Témata:
- Přijde Mikuláš
- Školka se nám proměňuje
- Těšíme se na Vánoce
- Vánoce klepou na dveře
- Sněží snížek, sněží
- Postavil jsem sněhuláka
- Mráz všude kolem nás
- Půjdu k zápisu
- Zvířátka a zima
- Kam se, ptáčku, kam schováš
- Máme tady Masopust
- Pořád ještě vládne zima
- Když zima odchází
Cíle:
- Rozvíjení sociálního cítění
- Rozvíjení estetického cítění
- Probouzení představivosti a citů
- Seznamování s tradicí Vánoc
- Podněcování přirozené zvídavosti
- Procvičování znalostí a dovedností
- Objevování možností zimy
- Pěstování vztahu ke zvířatům a jejich ochrana v přírodě
- Seznamování se životem ptáků v přírodě
- Poznávání lidových zvyků
- Rozšiřování znalostí o tom, jak vypadá zima ve světě
- Prohlubování znalostí o změnách v ročních obdobích
Vzdělávací nabídka:
-
- Činnosti zaměřené na poznávání lidových tradic a zvyků
- Prohlubování citových vztahů mezi dětmi-přátelské vztahy, vzájemná pomoc
- Manipulační činnosti s materiálem a pomůckami-stříhání, lepení, modelování, mačkání, skládání
- Samostatné estetické sebevyjadřování-výzdoba třídy, výroba přáníček, dárků, masek
- Výtvarné ztvárnění vlastních představ
- Výrazný a kultivovaný přednes, zapamatování textu
- Poslech příběhů s etickým obsahem a poučením, reprodukce obsahu
- Rozlišování citového zabarvení v řeči a v mimice
- Poznávání a pojmenování surovin pro přípravu jídla a cukroví
- Sluchové a rytmické hry
- Předčítání, prohlížení a „čtení“ knížek
- Vytváření skupin předmětů, vyčlenění ze skupiny předmětu, který tam nepatří
- Používání základních a řadových číslovek
- Činnosti vyvolávající pohodu a veselí
- Činnosti, které vyžadují samostatné vystupování a rozhodování
- Společné hry a aktivity, příprava společných zábav
- Návštěvy kulturních akcí
- Vycházky zaměřené na nejbližší orientaci v místě, kde žijeme-park, radnice, obchodní centrum, sportovní areál, poliklinika, dětská hřiště atd.
- Účast na akcích obce
- Poznávání změn v přírodě v zimě
- Seznamování se zimními sporty
- Seznamování s volně žijícími zvířaty a péčí o ně v zimě
- Rozšiřování slovní zásoby
- Melodizace a rytmizace říkadel, hra na tělo
- Skupinový zpěv, reakce na pokyn-začátek, konec, potichu, hlasitě
- Porovnávání vlastností pohádkových postav
- Seznamování s novými výtvarnými technikami
- Třídění do skupin, sjednocování skupin
- Určování velikosti a délky předmětů, určování nejdelší x nejkratší, nejvyšší x nejnižší
- Přiřazování-pojmy více, méně, stejně
- Procvičování skoků a poskoků, změny poloh a pohybů těla na místě
- Rozvíjení odvahy a obratnosti
- Improvizace na hudbu, procvičování orientace v prostoru
- Tematická kresba s rozvržením děje na ploše
- Kresba na základě citového prožitku
- Výtvarné ztvárnění zimy
- Rozeznávání, co je nesprávné a proč-nesmysly a nesmyslné situace
- Souvislé vyprávění pohádky podle obrázků
- Stříhání textilu
- Rozšiřování poznatků o planetě Zemi
- Pokusy se sněhem, ledem a vodou
- Hod do dálky na cíl
- Rozšiřování poznatků o střídání ročních období
- Zdravotně zaměřené činnosti
- Odpočinkové a relaxační činnosti
- Spontánní a volné hry
Rozkvetlé jaro
Témata:
-
- Jaro, jaro, jaro už je tu
- Nasedat a jedeme
- Z pohádky do pohádky
- Která první vykvete
- Hody, hody doprovody
- Hrajeme si se zvířátky
- Naše rodina
- Maminka má svátek
- Moje město
- Přijel kmotr z Poličky
Cíle:
- Získávání nových poznatků o jarní přírodě
- Rozšiřování poznatků o počasí
- Seznamování s dopravními prostředky
- Upevňování získaných dovedností
- Rozvíjení předčtenářských dovedností
- Sledování probouzení jarní přírody
- Seznamování s tradicí Velikonoc
- Prohlubování citového vztahu ke zvířatům
- Poznat a pojmenovat některá exotická zvířata
- Umět posoudit vztah k vlastní rodině
- Posilování citového vztahu k matce
- Rozvíjení schopnosti žít ve společenství ostatních lidí
- Rozšiřovat a upevňovat poznatky o Praze
- Rozvíjení estetického cítění
- Poznat a pojmenovat barvy a jejich odstíny
Vzdělávací nabídka:
-
- Užívání všech smyslů-vůně květin, barevnost a svěžest jarní přírody
- Pozorování změn v přírodě
- Květiny a stromy-pozorování, určování, rozšiřování poznatků o nich
- Experimentování se semeny-setí, klíčení, podmínky růstu, péče o ně
- Rozvíjení pohybových dovedností-vycházky do přírody, zdolávání terénu, hry s míčem, prolézání, přelézání, přeskoky
- Náhodná pozorování zvířat a ptáků
- Rozvíjení poznatků o domácích a exotických zvířatech, jejich mláďatech, jejich užitečnosti
- Rozlišování počasí v jednotlivých ročních obdobích, všímat si změn počasí, pojmenování jevů
- Experimentování s barvou
- Přiměřené zacházení s různými druhy barev
- Rozvíjení fantazie při výtvarných činnostech
- Poslech, rozpoznání a reprodukce klasických pohádek
- Rozlišování dobra a zla v pohádkách, využití mravního potenciálu pohádek
- Prohlížení a „čtení“ knížek
- Seznamování a reprodukce autorských pohádek
- Dramatizace známých pohádek
- Uplatnění fantazie při tvoření z písku
- Skupinové a individuální hudební činnosti
- Třídění, řazení, tvoření skupin, labyrinty, geometrické tvary
- Zpěv s doprovodem hudebních nástrojů
- Hudební hádanky
- Vystřihování, lepení s důrazem na správné pracovní návyky
- Pojmenování dopravních prostředků, jejich funkce, místo pohybu
- Dodržování bezpečnosti při chůzi po chodníku a při přecházení vozovky, funkce semaforu, analýza nebezpečných situací a chování
- Využití dopravního hřiště
- Činnosti k rozvíjení tvořivosti
- Řešení problémů
- Estetické a tvůrčí aktivity
- Seznamování s tradicemi Velikonoc-lidové zvyky, velikonoční tvoření
- Procvičování výrazného přednesu-říkadla, verše
- Sportovní hry-kooperace ve skupině
- Péče o vypěstované rostliny
- Hry pro rozvoj osobnosti
- Procvičování správné výslovnosti
- Výtvarné ztvárnění pocitů
- Výroba dárečků pro maminky
- Pojmenování členů rodiny, i širší rodiny
- Používání všech slovních druhů
- Rozšiřování poznatků o Praze
- Znázornění věcí v prostoru
- Vytváření složitějších prostorových staveb-kooperace ve skupině
- Seznamování s historickou literaturou
Veselé léto
Témata:
- Na zahradě u dědy
- Letní louka a pole
- Jak lidé pracují
- Těšíme se na prázdniny
- Cestujeme po světě
- Barevný den
- Hrajeme si s pohádkami
Cíle:
- Získávání nových poznatků o letní přírodě a hmyzu
- Seznámení s tím, co pěstujeme na zahrádce
- Doplnit si znalosti o práci dospělých v rodině a okolí
- Umět rozeznat nebezpečí, znát základní pravidla na ochranu zdraví
- Posilování sebevědomí a adekvátní sebereflexe
- Rozvíjení prostorové orientace
Vzdělávací nabídka:
-
- Předčítání autorských pohádek, reprodukce děje
- Aktivní používání sloves
- Sledování charakteristických rysů letního počasí, porovnávání s jinými ročními obdobími
- Osvojování nových poznatků o květinách, hmyzu
- Společné vystoupení
- Skládání z papíru, přesné rýhování
- Výtvarné ztvárnění zážitků z přírody
- Výtvarné ztvárnění představ
- Rytmická cvičení, hra na dětské nástroje
- Poslech reprodukované hudby
- Slovní hry, hádanky
- Didaktické a námětové hry zaměřené na rozšíření poznatků o různých povoláních
- Rozeznávání různých materiálů
- Dramatizace, pantomima
- Konstruování dle vlastní fantazie
- Rozlišování nebezpečí ohně, elektrického proudu, v dopravě, otravy léky atd.
- Sestavování tvarů podle předlohy i fantazie
- Sledování daných cest, znázorňování cest, tvorba map, řešení labyrintů
- Smyslové hry s ovocem a zeleninou
- Řešení problémových situací
- Pohybové hry, hry s míčem, vylézání a slézání, zdolávání překážek
- Hry s vodou, hry s pískem, závodivé hry
- Činnosti, které způsobují radost a spokojenost
- Předčítání a sledování pohádek, které obohacují citovou stránku
Vzdělávací cíle u předškolních dětí (5-6 let) a u dětí s OŠD
Vzhledem k tomu, že děti potřebují po nástupu do školy určité specifické dovednosti z různých oblastí, zaměřujeme se v činnostech s předškoláky (5-6 let) také na rozvoj těchto dovedností. Zjednodušeně by se dalo říci, že jde o dovednosti, které připravují na výuku trivia, běžnou komunikaci ve škole a přiměřenou samostatnost.
Jemná motorika a grafomotorika
- Manipulace s drobnými předměty, vytrhávání papíru
- Uvolňování ruky
- Správné držení tužky
- Lehké držení tužky bez přítlaku
- Sledování laterality dětí
Řeč a komunikace
- Rozvíjení slovní zásoby
- Sledování výslovnosti, gymnastika mluvidel a dechová cvičení (nácvik a nápravu provádí logoped)
- Rozvíjení předčtenářských dovedností
- Pochopení principu čtení-čte se zleva doprava a shora dolů
- Rozvíjení fonemického uvědomění-odlišnost slov, rozpočitadla, tvoření rýmů, rozklad slov na slabiky, rozpoznání první a poslední hlásky ve slově
- Psaní vlastního jména
- Porozumění instrukci
- Adekvátní komunikace s dospělými a vrstevníky-základní pravidla společenského chování (pozdravit, požádat, poděkovat), umět vyjádřit své přání nebo názor
Rozumová stránka
- Třídění
- Přiřazování
- Posloupnost
- Početní představivost
- Určení vzájemné polohy dvou předmětů, určení vpravo-vlevo
- Schopnost zapamatování
Sociální a emoční stránka
- Samostatnost, zvládnutí odloučení od rodiny, matky
- Navázání kontaktu
- Schopnost se podřídit
- Práce na vyzvání, někdy bez ohledu na lákavost
- Dokončení započaté činnosti
- Odložení příjemné činnosti na pozdější dobu
- Schopnost zabavit se sám sebou
Úroveň těchto dovedností a jejich individuální rozvoj u jednotlivých dětí sledujeme a v případě potřeby konzultujeme s rodiči.
Děti s OŠD mají individuální vzdělávací plán, který je pro každé konkrétní dítě s OŠD vypracován na základě závěrů poradenského zařízení (pokud jsou k dispozici), rozhovoru s rodiči a pedagogické diagnostiky učitelky. Tento plán obsahuje oblasti, kterým je třeba u konkrétního dítěte věnovat zvláštní pozornost, plánované metody rozvoje a plán rozvíjejících aktivit. Tématicky tento plán vychází z třídního vzdělávacího programu.
Třídní vzdělávací program
S uvedenými integrovanými bloky a jejich tématy, cíli a okruhy činností dále pracují učitelky na třídní úrovni. Z aktuálního integrovaného bloku si volí témata, která si rozpracují do jednotlivých podtémat. Může využít všechna témata nebo jen některá. Může si také vložit nové téma, které bude v daném období aktuální. Podstatné je, aby zachovala celistvost obsahu, v činnostech s dětmi směřovala k daným cílům a volila činnosti z různých oblastí podle tabulky inteligencí dle Gardnera.
Součástmi třídního vzdělávacího programu jsou rozpracovaná témata a podtémata, evaluační tabulky (viz. kapitola 7. Evaluační systém školy), záznamové archy dětí, autoevaluace učitelek a záznamy o dětech. Jedná se o interní dokumenty, nejsou veřejnou součástí ŠVP PV.
Aktuální vzdělávací plány učitelky vyvěšují v šatně, aby se s nimi mohli seznámit rodiče.
Dílčí projekty a programy
V naší mateřské škole probíhá:
- Angličtina, 1x týdně 30 min. (dotovaná městskou částí Praha 9)
- Předplavecký výcvik v bazénu Lagoon-plavecká škola Delfínek ( 1. pololetí)
- Jarní škola v přírodě
Jsme zapojeni do projektu
- Smart kids „Zdravý úsměv“
- „Zelená škola“
- „Nemocnice pro medvídky“
Spolupracujeme s agenturou Kroužky, která zde pořádá tyto kroužky:
- Sportovní hry
- Tanečky
- Divadlo a dramatika
RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Máte dotaz |
![]() |
Kovářská 1790 Praha 9 190 00 Telefon: 266 314 495 IČO: 70920389 E-mail: mskovarska@volny.cz Www: www.mskovarska.cz |
NOVINKY |
---|
Aktuální jídelníček |
![]() |
Aktuální jídelníček najdete zde |
Nové fotografie |
![]() |
Nejnovější fotografie z akcí v mateřské škole najdete zde |
NÁSTĚNKA |
---|
Akce MŠ |
![]() |
Rozpis blížících se akcí mateřské školy najdete zde |